Van wereldstad tot tropisch strand

23 oktober 2016 - Nha Trang, Vietnam

Reizen met de sleeper bus is simpel en comfortabel; Je gaat een avondje cocktails drinken. Je zet je wekker vroeg in de ochtend. Je koopt een broodje vlees langs de straat, die je opeet terwijl je op de bus wacht. Je stapt in de bus, gaat lekker liggen en pakt de rest van je nachtrust. Ideaal, want de afstanden in Vietnam zijn niet klein.

Vanuit de Mekongdelta gingen we naar HCMC; Ho Chi Minh City, het voormalige Saigon. Daarna hebben we twee kustplaatsen gezien, waar we gisteren van de hoge golven en koude biertjes hebben genoten samen met onze vrienden Koen en Maaike.

20161022_121134

Vannacht reizen we naar Hoi An, wat een cultureel hoogtepuntje schijnt te zijn. Dit zullen we doen met de nachttrein, omdat het tien uur duurt om er te komen. We kunnen dus gewoon slapen, athans, dat hopen we. We hebben in ieder geval een "bedje" in de trein en sparen dus mooi een hotelovernachting uit!

En om dan nu even terug te komen op de loempia's; die verkopen ze hier wel degelijk! De kraampjes zien er alleen niet zo uit als op Strijp-S, met een etalage vol loempia's en een grote fles chilisaus erop. Hier zie je kramen uitpuilend van de groenten en verse kruiden. Daarachter ligt dan een stapeltje rijstpapier. Ook staan er vijf of zes soorten saus. De bedoeling is dan dat je vertelt, of in ons geval uitbeeldt, wat je in je loempia wilt hebben. Deze wordt dan ter plekke gerold en gebakken.
Het eten is hier trouwens sowieso veel beter dan in de andere landen waar we zijn geweest. Het is hier best hygiënisch en wat je koopt is vers. Zelfs, of misschien wel juist, het streetfood. De mensen gaan hier twee keer per dag naar de markt. Je krijgt ook standaart een hele bos met kruiden, wat sla en andere groenten bij hetgeen wat je bestelt. Ook houden de mensen er hier van om de maaltijd die ze krijgen nog geheel naar eigen zin aan te vullen met allerlei sausjes en smaken die op tafel te vinden zijn. De gerechten zijn er hier ook op gemaakt. Zo kun je bijvoorbeeld Pho bestellen, dat is een noodle soep die je superheet krijgt opgediend. Het vlees wat erin zit is nog niet helemaal gaar, maar dat gaart vanzelf door de hete soep. Uit de schaaltjes op tafel pak je bijvoorbeeld wat taugé wat je ook gaar "kookt" in je soep. Nog een beetje chili erbij, en munt, en sla, en ketjap, en citroen en koriander... en klaar!

20161014_190050
De vrouwen lopen hier trouwens allemaal in van die gezellige pyjamaatjes. Een losse broek en shirt van dezelfde fleurige drukke print erop. Soms met daar overheen een vestje van een andere drukke, nog meer kleurige, print. Het heeft iets amicaals, alsof het allemaal vriendinnen zijn die een logeerpartijtje hebben.

20161014_093937
De sfeer in Vietnam is dus ook weer fantastisch, we hebben het hier erg naar onze zin. Vietnam is een makkelijk land, een ideale vakantiebestemming ook. Heel veelzijdig en goed te bereizen. Van Mekongdelta tot tropisch strand, van wereldstad tot bamboedorpje. De hooglanden en karstgebergten staan nog op ons te wachten, kortom volop variatie!
De afgelopen week hebben we wel wat slecht weer gehad, dit bleek achteraf te maken te hebben met twee cyclonen die in het noorden aan land zijn gekomen. Behalve regen hebben wij hier geen overlast van gehad gelukkig. Momenteel is het aan het wegtrekken en kunnen wij onze reis dus zonder problemen vervolgen. Het heeft er in ieder geval niet voor gezorgd dat we al naar huis willen komen!

1. Jannie Herselman:
    23 oktober 2016
    Leuk hoedje, lekker bedje.
    Jullie zien er goed uit!!!!!!
    Geniet weer verder van alles.
    Liefs Hans & Jannie xx
  2. Britte:
    23 oktober 2016
    Hi Wouter en Elise zie jullie soms voorbij komen via FaceBook met jaloersmakende foto's. Lees graag jullie enthousiaste blog! Wat een gave avonturen en superleuk geschreven! Enjoy al jullie leuke trips!!!!! Liefs Britte
  3. E.J.B. Meijssen-Anink:
    24 oktober 2016
    Met gretigheid hebben we weer het reisverslag gelezen. Elke keer dat ik ga emailen, kijk ik eerst of er een spannend verhaal van jullie bij is.
    Gisteren was het hier 1 graad boven nul: dat wil zeggen dat de winter er aankomt !!! Dus alvast de schaatsen voor de dag gehaald en misschien brengt de gedachten aan schaatsen jullie wat verkoeling !!!! Goede reis verder en liefs van ons, Opa en Oma.
  4. Marjos ligtenberg:
    2 november 2016
    Hoi Elise en Wouter .dat het goed met jullie gaat ,lees ik in jullie verhalen ,en zie ik op jullie foto ' s jullie zien er goed den gezond uit .
    Wat een mooie verhalen en foto 's hebben jullie weer gemaakt.
    Petje /hoedje af ,ik ben super trots op jullie .
    ILove Jullie .en tot jullie volgende reis en foto verslag .
    Heel veel groetjes van tante Marjos .
    Het gaat jullie goed .
  5. Opa en Oma:
    5 november 2016
    Even proberen.
  6. Opa en Oma:
    5 november 2016
    Krijg ik van jullie een reactie , of heb ik nog Niks verstuurd