Verre vrienden

5 oktober 2016 - Siem Reap, Cambodja

We hebben alweer een jubileum achter de rug. Twee maanden zijn we al onderweg. Dit hebben we in Singapore mogen vieren met een heerlijke koffie van de starbucks, of een cocktail in een skybar, of een uitje naar de nachtdierentuin. Of eigenlijk al het voorgaande... Singapore is duur! Maar wat was het heerlijk om even van de luxe van een stad te kunnen genieten.

Sinds ons laatste verhaal zijn we alweer drie locaties verder. Na het rustige en overwegend islamitische Lombok was het een hele verandering om daarna in het vrije hindoeïstische Bali te komen. Ubud is daar de plaats om te duiken in die cultuur. We namen een kookles, beklommen met zonsopkomst een vulkaan, lieten onze benen los masseren, fietsten door de rijstvelden en genoten van een traditionele dansvoorstelling in een tempel. Echt klaar met Indonesië zijn we nog lang niet. Met een beetje tegenzin lieten we het dan ook achter ons. Wie weet dat we hier ooit nog wel eens terug zullen komen.

Het is heel leuk om onze belevenissen te kunnen delen met familie en vrienden in Nederland. Ook is het fijn om via hen ook op de hoogte te worden gehouden hoe het daar gaat. Nog een beetje fijner is dan ook om die vrienden daadwerkelijk te zien, in het echt.
Natuurlijk ontmoeten we hier ook veel andere backpackers waar we af en toe mee op uit trekken, maar wat was het gezellig om even met onze eigen vrienden op pad te gaan! Samen met Mathijs en Chantal deden we onder andere een fantastische snorkeltrip rond de Gili eilanden, zagen we zeeschildpadden door onze duikbril maar ook gewoon tijdens het zwemmen, dronken we cocktails met onze voetjes in het zand, maakten we spannende nachtwandelingen over het eiland en spraken we weer eens lekker Nederlands.
2016-09-25 10.32.23-1

In Singapore ontmoetten we Karin. Die maakte het helemaal bont en bracht zelfs pepernoten voor ons mee! Heel leuk, want op die manier was onze liefste buurvrouw Ellen, die met het idee was gekomen, er ook een klein beetje bij! De cocktail in de skybar smaakte geweldig, evenals het tweede en derde bezoek aan de starbucks. Heel misschien komen we Karin later op onze reis, in Australië of Nieuw-Zeeland, nog eens tegen.

2016-10-02 17.10.08-1

In een wereldstad wonen mensen van de wereld. Erg gezellig dat Aart, het neefje van Wouter, na zijn bezoek aan de Filipijnen direct tijd vrij maakte om ons zijn stad te laten zien. Samen deelden we een eenpersoons portie van 30 stokjes saté en zagen we de prachtige skyline van Singapore vanaf de haven.

2016-10-03 20.07.21-1

Mijn familie is ook nog even "op bezoek" gekomen. Via Skype konden we elkaar eindelijk weer even zien en bijpraten. Dat is toch wel leuk nu we al best een tijdje op weg zijn.

Gisteren zijn we aangekomen in Cambodja. Vooraf werden we al gewaarschuwd voor een cultuurshock, die hebben we ook wel ervaren. Wat een enorm verschil met het rijke en luxe Singapore, maar wat heerlijk om weer terug te zijn in de typische Aziatische chaos.
Een biertje is hier 20x zo goedkoop. Je kunt dan natuurlijk wel raden hoe we onze eerste avond besteed hebben. Precies, in een tuktuk bar! Ja, dat is inderdaad wat je denkt. Een tuktuk die is ongebouwd tot bar. Deze staat dan midden op straat met een paar barkrukken ervoor, een grote box erop en een laptop. In een tuktuk bar mag je je eigen muziekjes youtubben en ervoor proberen te zorgen dat de andere mensen deze ook horen. Dat is alleen niet zo makkelijk, want de andere 19 tuktuk bars doen precies hetzelfde. Gelukkig was voetbalvriend Ben (ja, ook uit Nederland!) een fantastische DJ en hebben we samen met hem en Suzan, zijn vriendin, een mooie avond beleefd.

Of we het vanaf nu weer alleen moeten doen, dat is de vraag. Want stiekem lijken er toch wel veel bekenden ook rond te reizen in Azië. In ieder geval vinden wij het super leuk om steeds zoveel berichtjes te krijgen uit Nederland en verbazen wij ons erover hoeveel mensen onze reis volgen. Dankjewel allemaal, dat doet ons heel goed!

En mocht je in buurt zijn, dan horen wij het wel!

1. Lauran Koenraadt:
    Hoi Wouter en Elise,

Leuk om al jullie verhalen te lezen :).
    Ben benieuwd wat jullie gaan vinden van australie en nieuw-Zeeland.

Greetings,

Lauran
  2. Ellen Puts:
    5 oktober 2016
    Dat de pepernoten maar mogen smaken! Al was het stiekem Tom's briljante idee;)

Veel plezier weer vanavond in de tuktuk-bar!
  3. Fieke:
    Leuk om te lezen.... wij gaan over 20 min. Weer door naar de volgende les
  4. Jannie Herselman:
    5 oktober 2016
    Geweldig allemaal, geniet heerlijk verder.
    Hans en Jannie x
  5. Mathijs & Leonie:
    5 oktober 2016
    Hoi Wouter en Elise, leuk jullie verhalen te lezen! Wie weet tot in Vietnam over 2-3 weken ;-) Liefs, Leonie
  6. Sjaan van de Casteele:
    6 oktober 2016
    Hoi Elise en Wouter,
    Geweldig om jullie verhalen te lezen.
    Een levenservaring die ze jullie nooit meer af kunnen pakken.
    Geniet er met volle teugen van! Maar dat doen jullie zeker.
    Groetjes van ons uit Vicksburg, Mississippi.