Local life op Lombok

24 september 2016 - Gili Meno, Indonesië

Ken je dat? Je wilt lachen naar iemand, maar dat gaat niet omdat je al zo'n grote glimlach op je gezicht hebt. Dan maar zwaaien, enthousiast wordt er gereageerd. "Where do you come from?" Een kort gesprek over Nederland, Belanda zoals ze het hier noemen. Wanneer je naar hun achtergrond vraagt glimmen de ogen van trots. Kleine kindjes komen aanrennen zwaaien en roepen. Achterop een scooter worden we rondgereden, achterop bij twee trotse locals die met plezier hun dorp willen laten zien. We stoppen op verschillende plaatsen, doen ontzettend veel indrukken op.
Een smal straatje, kippen op de weg. Mensen langs de kant, verkopen fruit, vegen hun erf, spelende kinderen met een emmer water, paard en wagen. Van onder de boeddhistische gebedsvlaggetjes horen we de moskee oproepen tot een gebed. Allerlei mensen leven hier gemoedelijk samen. Een klein dorp met veel kleuren en verschillen, maar ook een overeenkomst; gastvrijheid.
20160918_114233
In het boerendorp Tetebatu, Lombok, leerden we in korte tijd hoe puur het leven daar is. We hebben een eerlijke kijk gekregen in het echte leven daar.
We hebben twee scholen bezocht, een moslim school voor kinderen van basisschoolleeftijd en een lokale middelbare school. Heel mooi om te zien hoe de moderne wereld zich vermengt met het lokale primitieve leven in Lombok. Op de middelbare school kunnen de kinderen uit twee richtingen kiezen. Over het algemeen leren de meisjes koken en het werken op het land en worden de jongens later chicken farmer. Toch wordt ook het vak multimedia gegeven. Uit een gekopieerd boek leren de jongeren over Microsoft. In het praktijklokaal kijkt heel de klas via een aantal laptops hoe het in het echt gaat. Tijdens ons bezoek was het dan ook reuze interessant dat Wouter verstand heeft van internet, hij werd daarom gevraagd om een lesje te geven over de mogelijkheden. Op beide scholen deelden we potloden, pennen en schriften uit. Wat voor ons iets kleins is betekende daar zoveel, heel leuk om te kunnen doen.
20160917_110706
Behalve de waterval, handwerk dorpjes en les in pottenbakken, wat Wouter overigens veel beter kon dan ik, leerden we veel over de agricultuur. Een hele ochtend liepen we door de rijstvelden waar we uitleg kregen over het hele proces, vanaf het zaaien tot het oogsten. Uiteraard is dat belangrijke werk niet voor mannen neergelegd, rijst moet namelijk met veel zorg en aandacht worden behandeld. Toevallig ben ik iemand die precies in dat profiel past. Daarom was ik de aangewezen persoon om een handje mee te helpen op het land.
Wouter daarentegen kreeg de taak om de koffiebonen met rijst en cacao te branden zodat we 's middags van onze eigen verse Lombok-koffie konden genieten.
20160918_142315
Op de laatste dag bracht een local ons naar de haven omdat we met de boot naar de Gili eilanden gingen. Deze tocht duurde echter een hele morgen, want we stopten bij de lokale markt, het paleis van de koning en een Hindoe-tempel. Samen met de local aten we aan de haven waarna hij ons op de boot zette.

Inmiddels zijn we alweer een paar dagen op de Gili's. Dat zijn drie kleine eilandjes tussen Lombok en Bali. Vanmorgen hebben we Gili Air achter ons gelaten, nadat we daar heerlijk hebben gesnorkeld, gedoken en gevist. Ondanks dat het een stuk toeristischer is dan het platteland van Lombok zijn ook hier de mensen super vriendelijk. Toen we gingen vissen vroeg de man van de receptie of hij misschien met ons mee mocht. We hebben een heel gezellige middag gehad op de boot en mochten met snorkel en duikbril mee om te gaan harpoenvissen onder water. We kwamen er natuurlijk niet onderuit de gevangen vis ook te proeven. Onze lokale vriend had namelijk een vuurtje gemaakt om ze te bakken. Eerlijk is eerlijk, het smaakte niet verkeerd!
20160921_180507_001
Inmiddels bevinden we ons op Gili Meno, de rustigste van de drie eilanden. Vanmiddag komen onze vrienden Mathijs en Chantal hier ook aan en zullen we een paar daagjes samen optrekken. We hopen met snorkelen zeeschildpadden te zien, waarop de kans hier vrij groot schijnt te zijn. Gisteren hebben we met het duiken al mogen aanschouwen dat deze beesten zich hier inderdaad graag in het warme water bevinden. De volgende stop zal Bali zijn. 29 September vliegen we naar Singapore. Ook hebben we 4 oktober een vlucht Cambodja gepland staan.
Kortom; we zijn weer helemaal fit en terug in ons ritme!

1. Fieke:
    Gaaf! Heel wat beter dan een initiatiefnota schrijven ;p
  2. Papa en Mama:
    24 september 2016
    Fantastisch verhaal weer. Wat een belevenissen om jaloers op te worden.
    Heel veel groetjes en we zien nu al uit naar het volgende verhaal.
  3. Ellen Puts:
    Lieve Wouter en Elise,

Wat een mooie avonturen weer. Echt te gek dat die locals jullie zo op sleeptouw nemen.
    Welkom bij de lerarenclub, Wouter! Hoe beviel het lesgeven je? Denk eraan: 5 oktober is het dag van de leraar. Bij ons betekent dat altijd genieten van een Brabants worstenbroodje in de pauze. Dus ik ben benieuwd wat de variant hierop in Bali is.

Veel plezier met zijn viertjes de komende dagen!
    Liefs,
    Tom en Ellen
  4. Ellen Puts:
    Lieve Wouter en Elise,

Veel plezier met zijn viertjes de komende dagen!
    Liefs,
    Tom en Ellen
  5. E.J.B. Meijssen-Anink:
    24 september 2016
    Wat een belevenissen. Wat een bijzonder idee om pennen en schriften mee te nemen voor de kinderen. Zeer dikwijls herlees ik jullie reisverslagen. Meer dan prachtig. Wij wensen jullie nog vele mooie momenten met de plaatselijke bevolking en met/in de schitterende landschappen en cultuur. Liefs, Oma en Opa xxx
  6. Jannie Herselman:
    24 september 2016
    Wauw.......iets anders kan ik niet verzinnen!
    Groetjes Hans en Jannie x
  7. Roel:
    26 september 2016
    Jullie hebben vis gegeten?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!