Tropische feestdagen!

21 december 2016 - Boracay, Filipijnen

Zwetend lagen we op het bed, zonder dekens met twee ventilatoren op standje tornado. Het raam kon niet open vanwege de muggen. We hadden de klassieke beginnersfout gemaakt. We hadden een kamer geboekt zonder airco. En dat in een land waar het zo'n 20 graden warmer is dan we in Nepal gewend waren!

Een waar paradijs, de Filipijnen. Als je je aan de kust bevindt en ook langs de kust verplaatst. De steden en tussenstraatjes zijn even chaotisch en vies als in heel Azië. Langzaam kijken we uit naar de meer westerse standaarden die we in Australië verwachten.
Maar tot die tijd genieten we ongegeneerd van de goedkope luxe die je hier kunt vinden! Biertjes voor weinig, een tweede cocktail gratis voor nog steeds weinig, een hele kip bij de lunch.

Zoals in elk land, hebben we ook in de Filipijnen een keuze gemaakt in waar we de focus op willen leggen. En die is deze keer simpel; zee en strand!
We besteden zo ongeveer de helft van onze dagen in of onder water, de andere helft op of aan het strand.
Ik weet dat jullie dit niet willen horen in de kille decembermaand, maar ook hier hebben we regelmatig te klagen hoor!
Zand in bed, weer verbrand, bikini nog niet droog, zout water wat prikt in je ogen, de tijd die zo snel voorbij gaat als je op je handboekje ligt. Vreselijk!
IMG-20161217-WA0003
Gelukkig genieten we nog steeds! Het snorkelen en duiken is hier geweldig. Het water is hier zo ontzettend helder! Eigenlijk hoef je geen duikbril op te zetten om de onderwaterwereld te kunnen aanschouwen.
Het plaatsje Moalboal, staat erom bekend dat er dagelijks miljoenen sardientjes zwemmen. In grote scholen zwemmen ze de meest bijzondere formaties. Dat geeft een prachtig beeld onder water, wanneer de zon erop schijnt. Wanneer je ze bekijkt met duiken zwem je soms ineens in de schaduw en raak je een beetje gedesoriënteerd wanneer de hele omgeving beweegt terwijl jij gewoon stil hangt.
Behalve sardientjes hebben we ook weer prachtige tropische vissen, een octopus  heel veel schildpadden en zelfs walvishaaien gezien! Ondanks dat we al redelijk wat ervaring onder water hebben verveelt het nooit!

Toch werd het wel weer eens tijd om een nieuwe skill te leren. We willen natuurlijk ook wel kunnen thuiskomen met een paar diploma's!
Daarom zijn we vandaag begonnen met een vier daagse kite-surf cursus. Waarbij je, logisch, eerst moet kunnen kiten met zo'n grote vlieger! Niet zo makkelijk, maar heel gaaf!
IMG-20161221-WA0003
Het is super gek om te beseffen dat we twee weken geleden nog in het koude, cultureel interessante Nepal waren. Af en toe kunnen we het zelf ook maar nauwelijks bevatten waar we allemaal terecht komen.
Om in december de Filipijnen te bezoeken is erg leuk, na vier maanden zijn we weer eens in een christelijk land. Daarom hebben we behalve palmbomen en zeewind ook kerstversiering en zingende mensen om ons heen.

We zullen de kerstdagen dan ook doorbrengen op teenslippers met z'n tweeën tussen andere reizigers van wie de familie en vrienden aan de andere kant van de wereld zijn. Een beetje gek is het wel, een beetje meer missen we jullie wel. Maar tegelijkertijd genieten we heel erg samen op deze (wederom) prachtige plek!
IMG-20161221-WA0006
Voor degen die nieuwsgierig zijn naar het verdere verloop van onze reis. We hebben inmiddels "de grote oversteek" geboekt.
En als we die reis dan toch moeten maken, kunnen we net zo goed(koop) een paar tussenstops maken middenin de oceaan.

-26 dec. Australië: Sydney en ooskust
-10 jan. Nieuw-Zeeland
-14 feb. Fiji (precies op tijd voor mijn verjaardag de 16e!)
-24 feb. Samoa (Wouters verjaardag vieren wij gewoon ondanks dat de 29e dit jaar niet bestaat)
-3 mrt. Hawaii (We passeren de datumgrens en hebben dan dus een dag extra, daar is onze "schrikkeldag"!)
-9 mrt. San Francisco

Hele fijne feestdagen gewenst!!

IMG-20161221-WA0005

1. Mathijs:
    21 december 2016
    Wow! Erg gaaf! Even relaxen dus nog. Mooi programma wat er nog aan zit te komen!
  2. Jan Twisk:
    21 december 2016
    weer een geweldig mooi relaas
    Fijne feestdagen toegewenst in het verre azie
  3. E.J.B. Meijssen-Anink:
    21 december 2016
    Lieve Wereldreizigers, Wat jullie allemaal meemaken én beleven, is haast niet te geloven. Geniet er maar van. Een volmaakt reisverslag , zo vol ervaringen én gebeurtenissen ,wordt een document om stap voor stap de reis te herleven. Gezegende Kerst en een fijn gezond 2017, plus alle verjaardagen. Liefs, Opa en Oma Meijssen
  4. Sjaan van de Casteele:
    21 december 2016
    Jongelui, ik krijg echt medelijden met jullie. Geen airco op je kamer, zand in je badkleding, vis in je zwemwater en voorlopig nog niet naar huis.
    Probeer er toch maar een beetje van te genieten, ook al is het hier zoveel leuker en het weer zoveel beter.
    En de reisschema is trouwens ook zomaar lala, en vergeet niet om bloemen in je haar te doen als je naar San Francisco gaat. (Scott McKenzie, luister maar een keertje)

maar zonder gekheid, geniet, geniet, geniet....
  5. Ellen Puts:
    22 december 2016
    Dag buurtjes!

Klinkt inderdaad erg als afzien daar aan het strand. Daar is ons winterse leven niets tegen!
    Fijn om te horen dat jullie nog steeds zo veel plezier hebben. We hopen dat jullie een leuke groep mensen om je heen hebben voor Kerstmis.

Fijne feestdagen!

Tom en Ellen
  6. Chantal:
    22 december 2016
    Fijne feestdagen!!
  7. Opa en Oma:
    24 december 2016
    Wat een belevenissen.en wat is toch mool daar.voor jullie nog hele mooie en gelukkige dagen.geniet er maar van.heel veel groetjes van ons beide. OMa Opa
  8. Marjos ligtenberg:
    24 december 2016
    Hoi Elise en Wouter ,wat heb ik weer heerlijk genoten van jullie mooie avontuurlijke reis verhalen ,
    En wat super dat jullie zomaar tussen die haaien zwommen ,
    Zo te zien waren ze goed afgericht en tam .
    Jullie zijn zo te lezen erg actief bezig .
    Helemaal goed .ik ben zoals jullie gewend zijn super trots op jullie .
    Ga zo door ,en hele fijne kerst dagen en een super goed en gezond nieuwjaar ,en blijven genieten hey .groetjes van tante Marjos .
  9. Aletta:
    25 december 2016
    Super gaaf Wouter en Elise. We worden echt wel jaloers van jullie verhalen. Wat een bijzondere ervaringen allemaal. Fijne kerstdagen