Terugblik op Azië

2 januari 2017 - Townsville City, Australië

Vandaag zijn we alweer 5 maanden onderweg. We hebben onze reis in Azië afgerond en zijn inmiddels in Australië aangekomen. Hierover later meer, voor nu blikken we terug op Azië.

Azië in cijfertjes:
16 keer hebben we gevlogen.
We hebben 11 landen bezocht.
In totaal hebben we in 61 verschillende accommodaties geslapen, 2 keer hebben we de nacht doorgebracht in een bus, 1 keer in de trein en 1 keer in het vliegtuig en op een bankje in de vertrekhal van Kuala Lumpur Airport.

We zijn 147 dagen in Azië geweest, dat zijn omgerekend 21 weken.
Daar hebben we, als we onze telefoon mogen geloven, 1387 km gelopen.
Daarnaast deden we ook aan:
Fietsen, scooter rijden, zwemmen, snorkelen, duiken, bodyboarden, kitesurfen, kayakken, raften, hiken, klimmen, canyoning, bowlen, vissen, voetballen en yoga.

kaart azie
Vaak wordt er aan ons gevraagd wat het leukste of mooiste land is wat we hebben bezocht. Vaak hebben we de neiging om het land te noemen waar we net vandaan komen, dat zit nog het meest vers in ons geheugen. Plus, we zijn er nog steeds elke keer van overtuigd dat alles steeds leuker wordt! Natuurlijk is dat niet helemaal waar, we zijn alleen gewoon heel enthousiast over alles wat we meemaken!

Samen hebben we geprobeerd om van elk land op te schrijven wat we er van vonden:

Abu dhabi (VAE)
Achteraf gezien was het eerste hotel waarin we sliepen ook het beste en meest luxe hotel van de hele reis tot nu toe. Wij vonden het heel indrukwekkend om de luxe en de rijkdom te zien van deze oliestaat, om daarnaast ook marktjes, een moskee en kleine eettentjes gericht op de arbeiders te bezoeken. Dit maakte het heel veelzijdig. Wanneer je openstaat voor beide kanten van de cultuur is Abu Dhabi een prima betaalbare bestemming. De zomer is alleen niet de beste tijd van het jaar. Zoals velen ons ook al vertelden, de Verenigde Arabische Emiraten is in augustus ontzettend heet!

Sri lanka
Het land wordt ook wel little India genoemd. Je kunt dan ook veel doen en zien binnen een kleine afstand, maar wel genieten van de chaotische en kleurrijke invloeden van India. Sri Lanka is het meest groene land wat we gezien hebben, met een wildgroei aan prachtige palmbomen en andere tropische planten. Het land is nog niet zo toeristisch. Hierdoor zie je veel van de cultuur, maar is er bijvoorbeeld 's avonds weinig te beleven. Sri Lanka heeft absoluut het meest idiote verkeer wat we gezien hebben.

Maleisië
Eigenlijk stond Maleisië niet echt op onze planning, maar uiteindelijk bevat het twee van onze hoogtepunten uit Azië.
Op de prachtige Perhentian Islands behaalden we ons duikbrevet. Wat tevens een van de goedkoopste plekken in is om je PADI te halen. Inmiddels hebben we op verschillende plekken gedoken, maar de Perhentians waren misschien wel de mooiste!
Daarnaast was de jungle trekking in Borneo ook een absoluut hoogtepunt voor ons. De prachtige ruige natuur gaf ons het gevoel helemaal weg te zijn.

Indonesië
Onze plannen in Indonesië werden een beetje in de war geschopt toen we daar ziek werden. Daarom hebben we in Java niet veel kunnen doen. Lombok gaf ons een kijkje in de locale culuur.
Het heeft ons beeld van de Islamitische wereld wat aangepast, beseffende dat Indonesië de grootste islamitische populatie ter wereld heeft. Leuk ook om de Nederlandse invloeden hier te zien.
Ook zijn de mensen hier lekker extravert, wat altijd voor leuke gesprekken zorgde.
Het land is dusdanig groot en veelzijdig dat we er nog best een paar keer heen zouden kunnen gaan!

Singapore
Heerlijk om weer eens in de 'westerse' wereld te zijn binnen Azië. Alles is super strak geregeld. Het is overal opgeruimd en schoon. Accommodaties en eten en drinken zijn wel veel duurder dan we gewend waren.
De dierenparken, die tot de beste van de wereld worden gerekend, vonden wij verrassend leuk en origineel.
Singapore is een leuke tussenstop voor een paar dagen!

Cambodja
Het goedkoopste en misschien ook wel armste land dat we hebben bezocht. De prachtige culturele rijkdom van de tempels van Angkor vormen een groot contrast met het treurige oorlogsverleden, wat nog duidelijk merkbaar is. Het was indrukwekkend om hier meer over te leren. Al met al zouden we Cambodja aanraden in combinatie met een van de buurlanden.

Vietnam
Het vakantieland bij uitstek! Het land heeft ontzettend veel te bieden en is heel geschikt om in rond te reizen. De route is overzichtelijk (van zuid naar noord of andersom), het vervoer is goed geregeld, het is goedkoop en super veelzijdig.
Wij vonden het eten in Vietnam het lekkerst van onze reis. Het eten was altijd vers en vol smaak. De Vietnamese koffie zou al een reden zijn om nog eens terug te keren!

Thailand
Een paar daagjes tussenstop in Bangkok deed ons denken aan onze reis in Thailand vorig jaar. Het is heel toeristisch maar dat is niet voor niks. Vorig jaar vormde Thailand voor ons misschien wel de aanleiding om deze grote reis nu te maken. Thailand is een ideaal land voor een eerste bezoek aan Azië, makkelijk te bereizen en heel veelzijdig.

Myanmar
Myanmar is misschien wel het interessantste land dat we hebben bezocht. Het land wordt zo enorm bepaald door het boeddhisme. Overal zie je tempels, monniken en rituelen. Omdat het land nog niet zo lang open staat voor het toerisme is het nog heel puur. De mensen zijn oprecht geïnteresseerd en ontzettend vriendelijk.
Het rondrijden op een scooter in Bagan was een van de hoogtepunten voor onze reis in Azië.

Nepal
Dit land heeft vooral onze interesse gewekt om nog eens naar terug te keren. We zouden graag nog een keer een langere himalaya trekking doen.
Voor veel avontuurlijke sporten is Nepal misschien wel de beste plek ter wereld.
Ook het wild water raften en kayakken vonden wij zo gaaf dat we dit nog wel eens vaker zouden willen doen.
Cultureel gezien was er veel meer te doen dat wij gedaan hebben.
Voor Nepal heb je wel een sterke maag en een flinke dosis geduld nodig, maar het is het absoluut waard!

Filipijnen
Wij hebben in de Filipijnen vooral genoten van de prachtige stranden, onderwaterwereld en watersporten. We hebben hier een beginnerscursus kitesurfen gedaan en zijn enthousiast geworden om dit nog vaker te gaan doen. Wij vonden het bijzonder om kerst in een katholiek land in Azië te vieren. Al met al is het een heel chill vakantieland.

IMG-20170102-WA0007

Voor iedereen de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!
Bedankt voor het meeleven met onze avonturen, we hopen er nog vele te kunnen delen in 2017.

1. Jan Twisk:
    2 januari 2017
    wat een indrukwekkende reeks en interessante opsomming. Valt niet mee om zoveel indrukken in zo weinig woorden samen te vatten
  2. Danielle (sep):
    2 januari 2017
    Leuke samenvatting en erg tof om jullie highlights zo terug te lezen. Handig voor andere reizigers denk ik ook. Geniet van de volgende stop.
    Ik kijk weer uit naar de volgende update.

Groetjes, Danielle (Sep)
  3. Jannie Herselman:
    2 januari 2017
    Wij genieten ook onder de zon, wel wat dichterbij maar dat mag de pret niet drukken.
    Genieten jullie verder in 2017 en dat wij nog lang getuige mogen zijn van jullie fantastische verhalen.
    Groetjes Hans en Jannie xx
  4. Margaret:
    2 januari 2017
    Wat fantastisch zoals jullie je ervaringen delen!
    Heel veel mooie momenten gewenst voor 2017!
  5. E.J.B. Meijssen-Anink:
    3 januari 2017
    Wat kun jij prachtig schrijven. Als in een film beleef je de hele reis in Azië. Geniet nu maar met volle teugen van de andere wereld " in Australië ".Liefs, Oma
  6. Marjos ligtenberg:
    10 januari 2017
    Hoi Elise en Wouter .zo wat hebben jullie veel mooie avonturen beleefd zeg .ik vond het erg leuk om te lezen .en heb er weer heerlijk van genoten .ik gedachte beleef ik alles mee .en zo blijf ik wel op de hoogte .hoe is was /is het in Australië ?
    Ben erg benieuwd .nou geniet er maar lekker van ,het gaat jullie goed .groetjes tante Marjos