Campinglife

26 januari 2017 - Lowburn, Nieuw-Zeeland

We worden wakker, het is koud. We hebben met sokken aan geslapen. Snel vullen we ons fluitketeltje voor een warm kopje koffie. We ontbijten in bed, kleden ons aan en stappen voorin.
We vervolgen de reis waar we gisteren zijn gebleven. Waar we vanavond slapen dat weten we nog niet. We rijden de route en we zien wel hoe ver we komen. De app op de telefoon vertelt ons dat er over een paar honderd meter een uitzichtpunt is langs de weg. We sturen de berm in en zetten de camper aan de kant. We draaien hem zo dat we precies goed zicht hebben en pakken er wat te drinken bij. Soms pakken we onze stoeltjes en gaan buiten zitten, maar afgelopen week was het daar meestal te koud voor. Gelukkig kunnen we ons bed ook ombouwen tot tafel met bankjes. Zo hebben we laatst een uur gezeten, kijkend naar een pinguïn onder het genot van een zelfgebakken tosti.

Het reizen met een camper bevalt goed. Het geeft veel vrijheid. Je kunt stoppen waar je wil en je kunt slapen waar je wil. Op veel plekken in Nieuw-Zeeland is het namelijk toegestaan om wild te kamperen. Op die manier hebben we al op veel mooie plekken geslapen. Soms waren we zelfs de enigen.
Het rijden in Nieuw-Zeeland is goed te doen. We rijden aan de linkerkant van de weg, dat was even wennen. Snelwegen zoals wij ze kennen zijn er niet echt. Je hebt wel een highway, maar dat is een 100 km/u weg met twee banen. Een voor ons en een voor de tegenliggers. Wanneer de highway door een dorp komt moet je even afremmen, daarna kun je weer door. We komen maar weinig andere auto's tegen, het is nooit druk. Wel zien we veel andere campers en huurauto's, dat is toch wel de manier om Nieuw-Zeeland te ontdekken.
20170115_095043
's Nachts gaan we het strand op. Op de plek waar we overnachten zijn we de enigen. We lopen een tijdje langs het water en verstoppen ons dan tussen de rotsen. Nu zouden ze moeten komen. We blijven een tijd geduldig wachten. Dan opeens waggelt er een de zee uit. We lopen er voorzichtig op af maar hij is te snel. Later gaat Wouter nog zoeken in de duinen. Nu vindt hij er een en kunnen we hem beter bekijken. Een slapende Yellow eyed pinguïn, de grootste die hier leven, ook de zeldzaamste ter wereld, volgens de locals. Tevreden lopen we terug naar ons campertje.

Onze reis begon in Christchurch, halverwege het zuidereiland. Vanuit daar zijn we een stukje het binnenland ingereden langs prachtige meren en het berggebied van Mount Cook. Er stond ontzettend veel wind, het weer was erg onstuimig. Dit is karakteristiek voor dat gebied en maakte het uitzicht nog ruiger. Gelukkig was het soms ook droog en hebben we een prachtige wandeling naar de gletsjers kunnen maken.
Vanuit daar zijn we teruggereden naar de kust. Onderweg wisselde het landschap snel naar weilanden met schapen, naar bossen en daarna rotsen. We zijn helemaal afgedaald tot het uiterst zuidelijke puntje, het punt waarop wij hemelsbreed het verst van huis af waren. "De andere kant van de wereld." Het was koud, maar super mooi. Kliffen langs de kust, hoge golven, pinguïns, zeehonden, zeeleeuwen, albatrossen en dolfijnen. Op dit stuk van de route was het minder druk, veel toeristen slaan dit over. Je doet er wat langer over, de wegen zijn wat bochtiger, het weer is niet echt lekker, maar het landschap is prachtig! We hebben hier verschillende wandelingen gemaakt. Soms met regenjas, muts en handschoenen, maar het was zeker de moeite waard!
Via de fjorden van Milford Sound, waar we een mooie boottocht hebben gemaakt, zijn we naar Queenstown gereden. Daar zijn we twee dagen geweest en hebben Marc, een vriend van Wouters voetbal, gezien. Hij is ook aan het reizen in Nieuw-Zeeland. Het is heel grappig om nog steeds af en toe bekenden tegen te komen!
20170115_141108
Vandaag vervolgen we onze reis in de richting van Wanaka. Daarna gaan we omhoog via de gletsjers Franz Josef en Fox, richting het Abel Tasman NP. Het noordereiland staat ook nog op de planning. Onze camperreis eindigt op 11 februari in Auckland. Waarna we ons onderkomen weer verruilen voor het leven van een backpacker. Drie weken eilandhoppen staat dan op de planning, we kijken er naar uit maar genieten eerst nog volop van het campingleven!

1. Okke:
    26 januari 2017
    Wauw! Gaat maar door met de geweldige belevenissen! Heel veel plezier nog verder in NZ. Groet, Okke
  2. Simone Twisk:
    26 januari 2017
    Tijdens het studeren even lekker ontspannen om van jullie prachtige reisverhalen te genieten! :)
    Heel veel plezier nog!!
  3. Ellen:
    Zooooo leuk!
  4. Chantal:
    27 januari 2017
    Door jullie reisverhalen komen er steeds meer landen op mijn wensenlijstje :). Nieuw-Zeeland klinkt ook ontzettend gaaf!
  5. Opa en Oma:
    28 januari 2017
    WEER GENOTEN VAN JULLIE Spannende verhalen.bedankt hiervoor.we hopen er nog veel van te lezen. Groetjes Oma en Opa
  6. Marjos ligtenberg:
    30 januari 2017
    Hoi Elise en Wouter ,wat heb ik weer heerlijk genoten van jullie mooie
    Verhalen en foto's .en wat hebben jullie een mooie camper zeg ,
    Hij ziet er grappig uit ,lijkt me best jammer om hem na jullie reis
    Weer in te leveren ,maar niet getreurd ,zo te lezen vervelen jullie
    Je nog lang niet ,geniet er maar lekker van ,
    Groetjes van tante Marjos ,het gaat jullie goed .
  7. E.J.B. Meijssen-Anink:
    1 februari 2017
    Zó ver weg, op het verste puntje !!!
    Zó dichtbij, door alle spannende verhalen !!!
    Zó genietend van alles . Liefs, Opa en Oma