Onze plannen

3 juni 2016 - Eindhoven, Nederland

Al wat maanden zijn we er mee bezig, we hebben nog nooit zoveel boeken gelezen, zoveel documentaires gekeken en worden haast tureluurs van alle keuzes die we mogen maken.
Maar over 8 weken en 4 nachtjes slapen is het dan eindelijk zo ver, we gaan op wereldreis!

Afbeelding

Al lang hebben we de droom om voor een langere tijd naar het buitenland te gaan. Concreter dan dat is het nooit geworden. Een hele tijd op dezelfde plaats blijven en daar een beetje settelen, of juist rondtrekken en veel verschillende plaatsen zien. Beide heeft het zijn voor- en nadelen.

Toen we in november weer eens aan het fantaseren waren over de mogelijkheden, werd het ineens wel heel concreet. Waarom doen we het niet gewoon? Wat houdt ons eigenlijk tegen?
Vooral redenen om wel te gaan voerden de boventoon. Je kunt immers beter spijt hebben van de dingen die je doet, dan van de dingen die je hebt gelaten, toch?
We zijn nog jong, hebben geen hypotheek, we hebben geen kinderen en hebben nog super veel reisplannen die we graag waar zouden willen maken. Steeds enthousiaster fantaseerden we over de mogelijkheden.

Natuurlijk heb ik een vast contract, hebben we ons leventje in Eindhoven goed op orde, gaat het goed met Wouters bedrijf, heb ik net een jaar van mijn Master achter de rug. Maar hé? Daar zijn oplossingen voor te vinden.
Vorige week heb ik ontslag genomen op mijn werk, een spannende beslissing, maar met veel jaloerse en bemoedigende reacties vanuit alle kanten. We hebben in de tijd dat ik er heb gewerkt regelmatig vacatures gehad, dus wie weet kan ik gewoon weer solliciteren als ik terug ben.
Wouter houdt zijn bedrijf aan, hij wil een aantal uren per week op de hoogte blijven van het reilen en zeilen op kantoor en op die manier zorgen dat alles goed blijft lopen. De mini-laptop is al aangeschaft, evenals de wifi versterker en nog wat technische gadgets om van een plek in de middle of nowhere een heus kantoor te maken.
Het eerste jaar van mijn Master sluit ik naar verwachting succesvol af. Ik ontvang dan een bewijs van mijn studiepunten en kan weer verder waar ik ben gebleven als het avontuur achter de rug is. Fijn toch?

En dan nu het leuke gedeelte. Voor ons dan.
2 Augustus vertrekken we om 11:30 uur vanaf Düsseldorf naar Abu Dhabi, om vervolgens op 5 augustus door te vliegen naar Colombo, Sri Lanka. Altijd leuk om te beginnen met een goede cultuurshock.

Eigenlijk is Abu Dhabi een overstap. Sri Lanka was dat zelfs aanvankelijk ook. Maar het lijkt ons een leuk doel om van de overstappen die we tegenkomen een bestemming te maken. Waarom zou je niet een tijdje rondhangen voor je verder gaat? Dat maakt het juist interessant.
Nu schijnt Abu Dhabi in augustus niet het meest optimaal te zijn, sterker nog, veel mensen raden het af, gezien de hoge temperaturen. Maar gelukkig heeft ons hotel, dat we ook al hebben geboekt, airco en een zwembad. Je hoort mij niet klagen!
In Abu Dhabi staat de Sheikh Zayed Grande Mosque, de grootste moskee van de Arabische Emiraten en de zevende grootste moskee van de wereld. Elke ochtend is deze moskee ook geopend voor niet-moslims. Het lijkt ons dan ook zeer de moeite waard deze moskee te bezoeken.

Moskee-Abu-Dhabi-3-1024x600

Verder heeft Abu Dhabi nog een groot waterpark, Ferrari World en een woestijn. Wellicht dat we ook een van deze attracties zullen bezoeken. In 2014 zijn we al in Dubai geweest, dus dat kennen we al. Vandaar dat we aan drie dagen wel genoeg denken te hebben.

Tegen het eind van de middag op 5 augustus zullen we onze reis vervolgen naar Sri Lanka. Toen we in eerste instantie keken voor tickets naar Zuidoost-Azië was Sri Lanka een tussenstop. Dit lijkt ons echter zo’n mooi en interessant land dat we er ook een bestemming van hebben gemaakt. De oorspronkelijke tickets naar Zuidoost-Azië hebben we dan ook niet meer kunnen vinden, en de bestemming na Sri Lanka wordt nu Kuala Lumpur, Maleisië. Grappig, hoe die dingen kunnen lopen.
In Sri Lanka hebben we nog geen concrete plannen, behalve dat we rond 11 augustus het Esala Perahera willen bijwonen. Een Boeddhistische traditie welke eens per jaar wordt gehouden in de stad Kandy. In Kandy staat een tempel waar de tand van Boeddha in zou liggen. Tijdens Perahera wordt deze relikwie in een kistje door de stad gedragen. Een parade met versierde olifanten, omringd door dansende en muziek makende mensen.

perahara1
Daarnaast staat Sri Lanka bekend om zijn koningssteden met tempelcomplexen, theevelden en kun je er volgens velen de mooiste treinrit van de wereld maken.
Behalve de eerste nacht en het hostel in Kandy hebben we nog niks geboekt. Ter plekke willen we kijken hoe lang we willen blijven en waar we dat dan zullen doen.

In de ochtend van 21 augustus hebben we een vlucht geboekt naar Kuala Lumpur, Maleisië, wat tevens het laatste is wat vaststaat in onze plannen. Daarna zijn alle opties nog open!
Natuurlijk hebben we er wel ideeën over. Zo willen we, zoals eerder genoemd, graag rondreizen in Zuidoost-Azië, maar daar is het dan regentijd. Daarom is het idee om eerst Indonesië te bezoeken. Wat we daar precies gaan doen en voor hoe lang dat is nog niet concreet. Ook wat we na Indonesië gaan doen staat nog open. Natuurlijk zijn tips van harte welkom.
En oh ja, we verwachten in totaal zo’n 6 tot 12 maanden weg te blijven.

Wij vinden het leuk dat jullie ons willen volgen tijdens onze reis en hopen dat jullie ons ook op de hoogte zullen houden van het leven in Nederland!
We zijn nog niet vertrokken, afscheid nemen doen we niet graag, maar we zien elkaar wellicht voor die tijd nog wel voor een kopje koffie!

1. Ellen Puts:
    Beste buurtjes,

Mooie plannen die ongetwijfeld gevolgd zullen worden door mooie verhalen op deze blog! We gaan jullie uitzwaaien en natuurlijk hier volgen, terwijl wij hier een oogje in het zeil houden.

Supergaaf dat jullie dit avontuur aangaan!
    Groetjes,
    Ellen
  2. Papa en Mama:
    3 juni 2016
    Eerste deel van jullie reis staat nu vast. De rest zal ook wel reuze interessant worden. Fantastisch besluit om dit avontuur te gaan ondernemen. We gaan jullie met aandacht volgen. Ga ervan genieten. Dit doe je maar één keer in je leven!
  3. Jodi:
    3 juni 2016
    Zeker ga ik je volgen. Zo gaaf
  4. Karin:
    3 juni 2016
    Heb jullie eerste verhaal zitten lezen met een grote glimlach. Wat gaan jullie een ontzettend gaaf jaar tegemoet!

Wat betreft tips; kom in oktober naar Australië, dan doen we een bakkie koffie Google maar eens afbeeldingen van Cairns; ik word daar een beetje verliefd van

Tot snel! X
  5. Kelly:
    3 juni 2016
    Spannend! Het wordt nu steeds echter! Voor tips in indonesië kun je misschien inspiratie opdoen op mijn waarbenjij of die van mijn broer: kevinjo (hopelijk bestaat die nog). En ga zeker ook naar sumatra voor de natuur!
    Veel plezier en succes met de voorbereidingen! Xx
  6. Siri:
    4 juni 2016
    Ik ga jullie zeker volgen! Heel erg benieuwd naar al jullie avonturen en ervaringen!! Super tof hoor!
  7. Janneke:
    4 juni 2016
    Nogmaals zo zo zo gaaf! Ik ga jullie ook zeker volgen.
  8. Anita:
    5 juni 2016
    Super gaaf, dat jullie dit saampjes gaan doen, ik ga jullie zeker volgen,een uitdagende stap om een jaar lang niet in het ritme van het werk te zitten, en jaloers? Natuurlijk maar we gunnen het jullie van harte, geniet ze
  9. Jannie Herselman:
    10 juli 2016
    Lieve Elise en Wouter,
    Dit gaat een geweldige ervaring worden voor jullie!
    Wij gaan jullie zeker volgen en genieten mee van een afstandje!!!
    Lieve groet Hans en Jannie xxx