Het onbewoond eiland en de reis naar gisteren

7 maart 2017 - Honolulu, Hawaii, Verenigde Staten

Her en der surfplanken, blote voeten op straat, in zwemkleding in de bus. We zijn in Hawaii! Honolulu, Waikiki beach om precies te zijn. De tropische jetset bestemming van de Verenigde Staten. Wat een verschil zeg, met het rustige Fiji en Samoa. De boulevard staat vol met hoogbouw en dure hotels, limousines rijden overal en mensen geven bakken met geld uit aan kleding en eten.
Lopen over Waikiki is als lopen over de catwalk, het is zien en gezien worden. Heerlijk om op een muurtje te kijken naar iedereen die voorbij komt.
IMG-20170304-WA0002
Als echte backpackers verblijven wij weer gewoon in een Airbnb in een straatje achter de boulevard, we ontbijten uit de supermarkt en picknicken 's avonds op het strand. Het blijft geweldig hoe je voor relatief weinig geld op plekken als deze kunt verblijven.

In Samoa hebben we ons ook weer verbaasd over de mogelijkheden die we hadden. Samoa is een tropisch eiland wat valt onder Polynesië, te vinden in de Stille Zuidzee, midden in de oceaan.
Het merendeel van de toeristen die hier komt is op huwelijksreis. Maar niet in februari, want van november tot en met april is het, net zoals in Fiji en Hawaii, regenseizoen. En regenseizoen betekent lage prijzen!
Een beetje spannend vonden we het wel, want wat nu als onze drie weken durende oversteek in het water valt? Daarom hadden we al in Nieuw-Zeeland gezorgd voor voldoende e-books en een setje kaarten. Maar, tot nu toe kunnen we alleen maar van geluk spreken. In zowel Fiji als Samoa hebben we maar 1x overdag regen gehad!
IMG-20170227-WA0000
De accomodaties waar we in Samoa verbleven waren fantastisch! Samoa heeft een cultuur waar veel buiten wordt geleefd. Mensen hebben geen huis maar een fale, dat is een houten afdakje op palen met palm-matten die je dicht kunt doen als het regent. De fale waarin wij verbleven stond vlak aan het water. Echt fantastisch om met het geluid van de golven in slaap te vallen en wakker te worden van de zonnestralen die door de palmbomen schijnen. De eerste twee nachten waren we zelfs de enigen die bij deze familie verbleven, de andere 11 fales stonden leeg. Dit betekende dat we de hele baai voor ons zelf hadden! 's Avonds nam de eigenaar ons mee om te nacht-snorkelen met felle lampen, een nieuwe ervaring voor ons. Ook nam hij ons, samen met nog twee gasten, mee naar een grot op hun familie-grond. Deze grot hebben zo onlangs pas ontdekt, hij is ontstaan door een lavastroom honderden of misschien wel duizenden jaren geleden. Omdat de geschiedenis in Samoa nauwelijks op schrift is vastgesteld is het een mysterie waar deze grot voor diende en hoe lang hij is. Ze hebben er al wel eens 12 uur in gelopen en hebben het einde nog niet kunnen vinden. Het was pas de vijfde keer dat hij toeristen hier mee naartoe nam, heel gaaf en heel spannend dus. We hebben er zelfs menselijke botten in zien liggen.

Onze tweede accomodatie lag op een eiland, ook daar sliepen we in een fale. En ook daar waren we de enigen. Het spannende eraan was dat ook de eigenaar het eiland verliet toen wij goed en wel gesatteld waren. We hadden het onbewoond eiland dus voor ons alleen! We waanden ons meteen in expeditie robinson en hakten wat kokosnoten open om te eten met banaan. Ook hebben we de kokosnoten met wat rum gevuld om ons een beetje moed in te drinken voor de nacht. Een fantastische ervaring, en wat een prachtige natuur!
IMG-20170228-WA0006
Voor Wouters verjaardag zijn we naar een luxe strandhut gegaan, waar we ook weer vlak aan de zee sliepen. We hebben daar een paar hele relaxte dagen gehad, wat de ruimte bood om eens na te denken over het vervolg van onze reis.

In het vliegtuig naar Hawaii zijn we de datumgrens gepasseerd, hierdoor was het voor ons twee keer achter elkaar vrijdag 3 maart. Nu lopen we dan ook niet meer voor op Nederland, maar is het hier 11 uur vroeger.

De bestemmingen Fiji, Samoa en Hawaii zijn trouwens per toeval onderdeel van onze reis geworden. We wilden destijds eigenlijk gewoon een ticket boeken van Nieuw-Zeeland naar ergens in de Verenigde Staten, om naar Midden-Amerika te kunnen reizen. Alle goedkope tickets bleken helaas allemaal, heel omslachtig, 3 tussenstops te hebben. Hierdoor werd het een hele lange reis.
Na wat puzzelen bleek dat het ook mogelijk was om deze tussenstops te verlengen naar een week. En dat voor de zelfde ticketprijs! Op deze manier hebben we dan ook het vervolg van onze reis geboekt. Dit betekent dat alle bestemmingen tot en met Nederland nu vastliggen.
9 maart vliegen we naar San Francisco, om daarna via Cuba, Miami, Guatemala, Colombia, de Galapagos eilanden en Peru naar Madrid te vliegen.
Op 2 juli komen we aan in Eindhoven, we zijn dan precies 11 maanden weggeweest.

Heel gek om al bezig te zijn met naar huis gaan, ook wel leuk eigenlijk.
Maar eerst hebben we nog 4 maanden avontuur voor de boeg, we kijken er naar uit!

1. Sjaan van de Casteele:
    7 maart 2017
    Tja, wat moet ik ervan zeggen. Ik zie de foto's, kijk naar buiten en wordt meteen jaloers. Wat een prachtige reis en mooie vooruitzichten! Blijf ervan genieten. Ben wel benieuwd als jullie terug zijn hoe je dat gaat ervaren.
  2. Marlies en Sjoerd:
    7 maart 2017
    Hi Wouter en Elise! Mooie plannen allemaal en wat een gave romantische avonturen op die tropische eilanden. Leuk om te lezen! Geniet er van!

Liefs Marlies en Sjoerd
  3. Danielle (sep):
    7 maart 2017
    Geniet ervan samen! Mooi verhaal weer. :)

Groetjes, Danielle (Sep)
  4. Jannie Herselman:
    Hoi Elise en Wouter,
    Alles wat wij te zeggen hebben over onze belevenissen verbleekt bij wat jullie meemaken, zelfs het weer. Geniet met volle teugen want 4 maanden gaan ook weer snel!
    Liefs Hans & Jannie xx
  5. Opa en Oma:
    7 maart 2017
    WAT een mooi en fantastisch leven beleven jullie toch.Wouter. Van Harte Gefeliciteerd en hoop nog vele Jaren te mogen leven.Nog vele mooie en leuke dagen wens ik jullie toe. GRoetjes. Opa
  6. E.J.B. Meijssen-Anink:
    8 maart 2017
    2 juli staat in onze gedachten gegrift .Heerlijk om jullie dan dichtbij te weten, heel jammer om jullie reis-verhalen te moeten missen.
    Geniet met volle teugen en blijf gezond bij alle veranderingen van voedsel én temperatuur. VEEL LIEFS VAN ONS, OMA