Wouter en Elise gingen naar Belize

27 april 2017 - Flores, Guatemala

Semana Santa; de heilige week voor Pasen.
In Guatemala is men gelovig, katholiek. Heel erg katholiek, met een vleugje Maya. Dit zie je terug in de gebruiken, met name in de aanloop naar de grootste happening van het jaar, Pasen. In de vijf weekenden voor Pasen wordt er al uitgebreid stilgestaan bij de lijdensweg van Jezus. Elk weekend vinden er in, met name Antigua, processies plaats. Een processie is een optocht waarin vooral mannen meelopen. Ze dragen traditionele kleding en op hun schouders loodzware beelden die de lijdensweg van Jezus weergeven. Ze worden omringd door wierookdragers en orkesten die dramatische muziek maken. De stekende zon maakt dit alles tot een intens schouwspel.
Het hele dorp werkt mee aan de processies. Langs de route worden namelijk elke keer "tapijten" gelegd van gekleurd zaagsel. De optocht moet hier dan overheen lopen.
Het gastgezin waar wij verbleven was ook erg betrokken bij de kerk. Onze señora heeft de priester zelfs op facebook. Het spreekt voor zich dat zij daarom erg fanatiek tapijten maken. In het laatste weekend dat wij in Antigua waren hielpen we daarom mee. Vol fanatisme werkten we twee uur aan het tapijt. Vol fanatisme hield onze señor het verkeer tegen. En vol fanatisme werd ons tapijt in twee minuten kapot gelopen door de processie. Zo gaat dat hier.
IMG-20170407-WA0074
De vulkaan
Precies toen de paas-voorbereidingen hun hoogtepunt gingen bereiken, ontsnapten wij uit de drukte en zochten we een ander hoogtepunt. De San Pedro vulkaan. In een dag strompelden we naar de top, op 3050m, en weer naar beneden. Samen met onze Brabantse vrienden Bram en Leoni zagen we af, genoten we nét op tijd van het dichttrekkende uitzicht en lachten we nog drie dagen om elkaars spierpijn.

The cave and the candle
Gelukkig hadden we de dag na de vulkaan een dagje rust. We begonnen namelijk aan het eerste deel van de pittige reis naar Belize. Om vanaf het meer bij San Pedro in Belize te komen heb je namelijk 3 minivans, twee 4x4's, twee boten en een lokale chickenbus nodig. In totaal zo'n 25 uur reizen, waarvan ongeveer 20 uur over een onverharde weg of hobbelend over de golven.
Wat was het fijn dat we het leed met zijn vieren konden delen, en wat was het de moeite waard!
Drie bestemmingen onderbraken deze lange reis. De gaafste was in Semuc Chempey. Een jungle gebied en national park. Ook hier klommen we naar de top en liepen weer naar beneden om te zwemmen in prachtig blauwe meren. Het grottenstelsel was hier wel het meest indrukwekkend. Niet de grotten zelf, maar wel de excursie. De grotten staan namelijk voor een groot deel onder water. Hierdoor moesten we er zwemmemd doorheen met een kaars in onze hand voor licht. Ook moesten we een paar spannende klims en afdalingen maken.
Wat waren we opgelucht toen we het licht aan het eind van de grot zagen. Vooral achteraf vinden we het supercool dat we dit niet hebben overgeslagen!
IMG-20170418-WA0004
Belize!
Eenmaal aangekomen in Belize brachten we nog twee dagen samen met onze vrienden door in de jungle, voor we afscheid namen.
Het Cockscomb national parc was absoluut prachtig en nog helemaal niet toeristisch. Iedereen, behalve ik, heeft hier een super mooie wandeling gemaakt en veel gezien en geleerd over de jungle.
Ik had mijn lesje de avond van tevoren al gehad toen ik wilde rennen voor de regen en mijn enkel verstuikte over een losliggende steen. Gelukkig waren mijn vrienden zo behulpzaam om een wandelstok voor mij mee te brengen uit het bos. En gelukkig kwamen de wilde zwijnen en gekleurde vogels mij gezelschap houden bij mijn picknickbank waardoor ik toch nog een beetje een jungle experience had.

Caye Caulker
Na het afscheid van onze reismaatjes reisden wij door naar Caye Caulker. Een heerlijk Caribisch eiland waar we konden snorkelen en chillen in de zon. Eindelijk hebben we kunnen zwemmen met grote roggen, en met nurse sharks!
Bram en Leoni zijn doorgereisd naar Mexico. Samen hebben we drie fantastische weken gehad. Het was lang geleden dat we zo vaak de slappe lach hadden. Eindelijk konden we weer eens Brabants praten en nog nooit hebben we zoveel nacho's en guacemole gegeten.
IMG-20170425-WA0003
Tempels in Tikal
Inmiddels zijn we weer terug gereisd naar Guatemala, waar we vannacht de laatste  10 uur van onze reis hier aflegden. We pakten de nachtbus naar Guatemala-city om morgen naar Colombia te vliegen.
In Tikal hebben we het laatste beetje Maya-cultuur meegepakt door een bezoek te brengen aan de tempelruïnes.
Het is in Tikal met 42 graden erg heet. Daarom kijken we uit naar het koele Bogotá. Volgens velen gaat Colombia een van de hoogtepunten van onze reis worden. De verwachtingen liggen hoog.
Het enthousiasme ook!
We kijken er naar uit, evenals dat we al uit kijken naar onze terugkomst waarbij we onze vrienden en familie weer in reallife kunnen zien!

Adios!

1. Jannie Herselman:
    27 april 2017
    Hallo Wouter en Elise,
    Weer genoten van jullie avonturen.
    Wij hadden een koude, maar zonnige Koningsdag.
    Genieten jullie verder, tot de volgende keer.
    Liefs Hans & Jannie xx
  2. Ellen Puts:
    27 april 2017
    Hey buurtjes,

Het einde komt al bijna in zicht ja. Dus geniet er nog even van! Wat gaaf dat jullie zo zijn opgenomen in dat gastgezin. Hoe kwamen jullie daar terecht?

Wat leuk dat jullie samen met een stel andere brabo's hebben kunnen optrekken een tijdje.

Veel plezier nog daar en dan al bijna aftellen tot de Brabantse worstenbroodjes, pindakaas en stroopwafels!

Liefs,
    Ellen
  3. Opa en Oma:
    28 april 2017
    Heb weer genoten van jullie mooie verhalen. Ik maak jullie reizen helemaal mee.bedankt. OPa
  4. Marjos ligtenberg:
    28 april 2017
    Hoi Wouter en Elise ,wat heb ik weer genoten van julilie mooie verslagen en mooie foto's .in een woord fantastisch .
    Maar wat lees ik nou ? Is Bogota in Colombia al weer jullie laatste
    Vakantie reis bestemming ? En komen jullie dan weer terug naar huis in Brabant ? Wat gaat het toch hard hey .
    Geniet nog maar van jullie vakantie .
    Pas goed op elkaar ,het gaat jullie goed .
    Heel veel liefs en groetjes van jullie tante Marjos.
  5. E.J.B. Meijssen-Anink:
    4 mei 2017
    Het is goed geweest, dat we niet vantevoren over jullie zwemtocht met een kaarsje in de grotten, wisten. Nu ik dit schrijf, lopen de rillingen nog over mijn rug en krijg ik kippevel.
    Wees heel voorzichtig, a.u.b. Geniet van alles en haal gezond de eindstreep. Liefs van ons, oma.