Springbreak

14 april 2017 - Cobán, Guatemala

Als je reist, heb je het idee dat het altijd overal vakantie is. Altijd zijn er overdag mensen op straat, altijd kom je overal reizigers, backpackers en vakantiegangers tegen. Toch merk je het wel wanneer het ergens écht vakantie is. Tussen Cuba en Guatemala zijn we een paar dagen in Miami geweest. Precies toen het daar springbreak was, de voorjaarsvakantie. Net zoals dat de Nederlandse facebook vol staat met fotootjes en blije berichtjes over het beter wordende weer, zijn ook de Amerikanen in zomerse stemming. Overal in Miami hing een uitgelaten sfeer. Een leuke tijd dus om het Amerikaanse leven te leven.

Aangekomen op het vliegveld konden we meteen onze huurauto ophalen en konden we op pad. In de zes dagen dat we er waren zijn we van Miami via de Everglades naar Taupo gereden. Vanaf daar naar Orlando en weer terug naar Miami. Een flinke route, met natuurlijk weer flink wat activiteiten.
In Miami city was het meest te merken van de vakantie omdat er overal in de stad feesten waren. Het grote festival Ultra was aan de gang, overal liepen uitgedoste en aangeschoten jongeren. Wij hadden het geluk om een van de voorjaarsfeesten op een bijzondere manier mee te maken. Mickelle, een vriendinnetje uit Nederland, werkt namelijk als manager bij een platenlabel. Hun DJ's draaiden op een poolparty in Miami beach en Mickelle was daar dus ook. De ideale plek natuurlijk om af te spreken! We vinden het nog steeds erg bijzonder hoeveel bekenden we al tijdens onze reis hebben kunnen ontmoeten. Erg gaaf, en gek genoeg erg normaal om elkaar dan zo te spreken aan de andere kant van de wereld.
received_1344885342244600
Mickelle zorgde ervoor dat wij backstage mochten en eens konden zien hoe zo'n feest in zijn werk gaat. Ook konden we van het feest genieten en bijkletsen natuurlijk.
Miami beach is een vette locatie om te bezoeken. Niet bepaald een backpack bestemming met overal dikke auto's en chique hotels, maar zeker de moeite om eens lekker te kijken hoe anderen van het leven genieten.

In het nationaal park the Everglades konden we de drukte van de stad even achter ons laten en ons weer richten op een van onze favoriete activiteiten, dieren spotten. The Everglades staat er namelijk om bekend dat er veel alligators leven. Met een airboot en te voet hebben we dit mogen zien. We konden heel dichtbij de grote beesten komen, best spannend! Onderweg in de auto zagen we ook nog regelmatig alligators in de sloten langs de weg, heel bijzonder.

In Taupo en Orlando deden we wat elke Amerikaan doet in zijn vakantie. Namelijk, sportwedstrijden bijwonen. De New York Yankees hielden in Taupo hun Springtrainingwedstrijden en in Orlando was er een MBA basketbal match. Beide spannende wedstrijden met veel vermaak eromheen en entertainment tussendoor. Vooral bij de MBA wedstrijd zaten we op het puntje van onze stoel, waarbij een driepunter in de laatste seconde de wedstrijd kantelde.

Op de dag voor vertrek naar Guatemala brachten we nog een bezoek aan het Kennedy Space center. De plek om wat te leren over NASA, Apollo's en spaceshuttles. We hadden vooraf niet verwacht dat we hier een hele dag zouden rondlopen!

In Guatemala aangekomen was de vakantie over. Letterlijk en figuurlijk. We zijn namelijk de schoolbanken ingegaan. Zeven dagen achter elkaar stonden we vroeg op om in de ochtend Spaanse les te krijgen. Samen met 33 andere studenten, ieder met een eigen leraar aan een klein tafeltje in een prachtige tuin. Een prachtige plek in het gemoedelijke dorpje Antigua.
Elke dag hadden we les, tot de lunch. Deze was zoals alle maaltijden in het gastgezin, ook een onderdeel van de cursus. Want bij de maaltijden wordt zoveel mogelijk Spaans gesproken. In de middag was het tijd voor huiswerk. Wel weer even wennen hoor. Toch is het ook wel heerlijk om na acht maanden reizen even in een ritme te zitten en onderdeel uit te maken van een familie.
IMG-20170403-WA0017
Met ons gastgezin hadden we veel geluk. Ontzettend aardige mensen, een mooi huis en goed eten. Wat wil je nog meer?
Wat betreft het Spaans kunnen we inmiddels zeggen dat we un poco Español spreken. Gelukkig hebben we nog genoeg tijd om te oefenen.

Inmiddels zitten onze lessen erop en zijn we aan het verder reizen samen met Bram en Leoni. Een stel dat net als ons een rondje om de wereld maakt en we vier maanden geleden hebben ontmoet in de Filipijnen. Super toevallig dat we nu tegelijk in Guatemala zijn, super gezellig ook weer met zijn vieren.
We hebben alweer wat mooie avonturen mogen beleven hier, maar daarover later meer.
Momenteel liggen we in bed op onze kamer in Coban, waar we na een acht uur durende hobbelreis in een minibusje zijn aanbeland. Het valt niet mee omdat onze benen stijf zijn van de spierpijn omdat we gisteren een vulkaan hebben beklommen. Zoals je al leest, we genieten nog steeds!

Om de woorden van onze Brabantse vriend Bram te gebruiken; tot de volgende!

IMG-20170411-WA0003

1. Sjaan van de Casteele:
    14 april 2017
    Mooi verhaal weer Elise, doe je goed, je kunt zo wel een vliegende reporter worden!! Mooi om Spaans te leren, is echt een wereldtaal, ik kom niet verder dan : un poco loco y mucha cerveza. Nog veel plezier op jullie verdere tocht.
  2. Jannie Herselman:
    14 april 2017
    Altijd leuk om jullie verhalen te lezen, ook nu weer.
    Disfrutar de todas las nuevas impresiones.
    Saludos cordiales,
    Hans en Jannie xx
  3. Opa en Oma:
    16 april 2017
    WAT EEN VERHALEN FANTASTIES .,EEN GENOT OM DAT MEE TE MOGEN MEEMAKEN,BEDANKT HIERVOOR, OPA,
  4. E.J.B. Meijssen-Anink:
    19 april 2017
    Indrukwekkend, dank dat we zo konden meegenieten. Liefs, opa en oma.