Colombia!

3 mei 2017 - Cartagena, Colombia

We lopen over straat. Het zweet gutst aan alle kanten uit ons lijf. De zon brandt en onze backpacks plakken aan onze rug. Het is 9 uur 's morgens, we zijn al aardig overhit en op weg naar de bus.
Afgelopen nacht viel de stroom uit in het hostel. Geen licht, geen ventilator, geen airco. En dat te bedenken dat de meeste kamers in Cartagena geen ramen hebben omdat dat van vanwege de airco niet nodig is. Een dicht betonnen hok. De temperatuur stijgde snel. We hebben wat uren buiten op het balkon doorgebracht, kijkend naar de straat die 's nachts wordt overgenomen door de kansarmen. Her en der werd er gehandeld, geritseld en gedeald. Een wereld die wij niet kennen.

Cartagena is een mooie plaats. Tropisch, kleurrijk en sfeervol. Niet voor niets natuurlijk dat hier de cruiseschepen aanmeren en de hotels vol zitten met westerse toeristen. Op straat wordt er gedanst, overal hoor je swingende klanken. Vers fruit wordt op elke hoek van de straat verkocht.
IMG-20170502-WA0002
Wat een verschil met Bogotá. Op zo'n 2600 meter is het de derde hoogste hoofdstad van de wereld. Toen wij er waren was het niet warmer dan 15 graden. Waarom hebben we toen niet genoten van die frisse wind?
Opvallend was daar vooral de ijle lucht. Het was gek om te merken dat je na het traplopen buiten adem bent. Bovenop de berg, waarop de Monsarate kerk uitkijkt over de miljoenenstad, dronken wij een coca-thee. Het drankje wordt gemaakt van de coca-plant, je gaat er niet van hallucineren, er zitten geen drugs in, het stimuleert enkel je hartslag. En dat is fijn op 3200 meter.

Zo sierlijk en klassiek als Cartagena is, zo rauw is Bogotá. Zeker in de oude wijk La Candelaria staan meer gebouwen met grafiti dan zonder. De stad leeft. De historie en het leven van veel Colombianen zie je terug in de street-art. Wij deden dan ook een graffiti-tour, een stadswandeling met een local die ons alle verborgen kunst liet zien. Dit was een heel interessante manier om kennis te maken met Colombia.
IMG-20170429-WA0015
Het valt ons nu al op dat Colombia een land is van tegenstrijdigheid. Iets waardoor sommigen zich misschien laten afschrikken. Maar zeker iets waar je door heen moet kijken en moet proberen te begrijpen.
Aangekomen in de bus bleek dat we in de verkeerde waren gestapt. Hier kwamen we na 20 minuten en wat Spaans gestuntel pas achter. Heel de bus was binnen enkele momenten op de hoogte van onze fout. Onze medepassagiers gebaarden ons te wachten, de chauffeur reed door. Pas toen er ons een andere bus tegemoet kwam werd er gestopt. De chauffeur praatte met de tegenligger, de medepassagiers gaven aan dat we eruit mochten. Iedereen hielp mee om ons veilig op onze volgende bestemming te laten aankomen. De Colombianen zijn ontzettend vriendelijk en behulpzaam. Soms misschien een beetje té. Maar in dit geval werd weer bevestigd dat je kan vertrouwen op de medemens.

Momenteel zitten we aan het strand. We wachten op de wind. Cartagena is een van de plekken waar je goed zou moeten kunnen kitesurfen. Helaas is vandaag geen goede dag. Kitesurfen bestaat vaak uit wachten. We kaarten wat, bestellen nog een sapje. Om half 6 besluiten we dat het mooi is geweest. Morgen weer een kans...

Grofweg hebben we wat plannen gemaakt in Colombia. Zo willen we een stukje van de caribische kust afreizen om vervolgens naar Medellín te vliegen. In Medellín en omgeving zullen we ons ook wel een tijdje kunnen vermaken, blijkbaar een van de snelst ontwikkelende steden in Zuid-Amerika. Aan het eind van maand gaan we 5 dagen de Amazone in om onze reis in Colombia weer te eindigen in Bogotá.

Het zal geen verrassing zijn, we hebben er zin in!

1. Jannie Herselman:
    Hallo Elise en wouter,
    Het begint en leest als een spannende roman!
    Geweldig om te lezen over jullie belevenissen, wij blijven meegenieten.
    Liefs Hans & Jannie xx
  2. Erica:
    3 mei 2017
    Leuk om jullie indruk over colombia te lezen!
    Veel plezier nog daar.
    Groetjes erica
  3. Ellen Puts:
    3 mei 2017
    Prachtige foto's, lijkt me echt een hele mooie stad. Dat rauwe spreekt me Judith wel aan. Weer eens wat anders dan een street art tour in Berlijn.
    Geniet nog maar even van het fietsende zweet, want hier in Nederland hebben we allemaal herfstvakantie in plaats van meivakantie;)

Hopelijk is er vandaag genoeg wind voor een mooie kitesurf dag.

Have fun!

Ellen
  4. Annie Knop:
    3 mei 2017
    ik lees elke keer jullie verhalen maar dit vind ik bijzonder. daar zijn wij ook geweest met onze kleinkinderen heel veel plezier nog in het mooie Colombia
    GR Annie Knop
  5. E.J.B. Meijssen-Anink:
    4 mei 2017
    Vrijdag 5 mei komt Thomas thuis voor 15 dagen.
    Een periode om reisverhalen elkaar te vertellen.
    Daarna gaat hij terug naar Oman, ca 40 graden dagelijks !
    Liefs , Oma